Jak dbać o prawidłowe nawodnienie?

Opublikowane przez Paulina Wójtowicz w dniu

Woda wpływa na pracę całego organizmu , dlatego niezwykle istotne jest zachowanie odpowiedniego bilansu wodnego.

Czy wiesz, dlaczego warto dbać o prawidłowe nawodnienie?
  • Woda jest niezbędna dla dobrego trawienia i wchłaniania substancji odżywczych.
  • Wspomaga proces redukcji masy ciała.
  • Poprawia stan i kondycję skóry.
  • Przyczynia się do mniejszego ryzyka nadwagi i otyłości.
  • Zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych oraz zakażeniom układu moczowego.
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, raka jelita grubego oraz pęcherza moczowego.
Zapotrzebowanie organizmu na wodę

Organizm człowieka nie może magazynować większej ilości wody, dlatego musi być ona stale dostarczana w celu prawidłowego funkcjonowania. Niedostateczna podaż płynów szybko może doprowadzić do odwodnienia, którego objawami są między innymi: zaburzenia koncentracji, bóle głowy, senność, zaparcia, suchość skóry i spojówek czy infekcje pęcherza.

Przeciętne zapotrzebowanie na wodę zdrowej dorosłej osoby wynosi 2-2,5l/dobę, jednak należy pamiętać, że owe zapotrzebowanie zależy od wielu czynników, w tym od składu diety, temperatury otoczenia, klimatu i aktywności fizycznej.


Oto 5 wskazówek, jak dbać o prawidłowe nawodnienie:
  • Pamiętaj o regularnym popijaniu wody w ciągu dnia – postaw wodę blisko swojego miejsca pracy, zabieraj wodę ze sobą, gdy wychodzisz.
  • Jeśli zwykła woda Ci nie smakuje, dodaj do niej ulubione dodatki, na przykład miętę, maliny czy cytrynę i limonkę. Kawa i herbata również wliczają się do dziennego bilansu płynów.
  • Spożywaj regularnie warzywa i owoce, które również są źródłem wody.
  • Dobrym nawykiem może być rozpoczęcie i zakończenie dnia szklanką wody.
  • W czasie aktywności fizycznej zawsze popijaj wodę, aby nadrobić straty.


wpis na instagramie @wybierajzdrowo

Bibliografia:

Normy żywienia dla populacji polskiej i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, 2020.

Kategorie: ARTYKUŁY

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.