Choć fasola czy groch zajmują wyjątkowe miejsce w kuchni polskiej, to w codziennej diecie rośliny strączkowe są zapominane i niedoceniane. W tym wpisie chciałabym przedstawić Ci korzyści ze spożywania roślin strączkowych.

 

Właściwości roślin strączkowych

  • Bogate źródło białka

Choć jest to białko pochodzenia roślinnego i ma niepełny profil aminokwasów, to ze wszystkich roślin charakteryzuje się największą wartością odżywczą i doskonale łączy się z produktami zbożowymi, uzupełniając swój aminogram. Jest to szczególnie ważna informacja dla osób dla dietach wegetariańskich lub wegańskich. Ponadto białko roślinne polecane jest także w diecie kobiet planujących ciążę.

 

  • Wysoki indeks sytości

Indeks sytości to wskaźnik, który informuje nas o zdolności danego produktu żywnościowego do zaspokojenia głodu. Rośliny strączkowe charakteryzują się wysokim indeksem sytości, dzięki czemu po posiłku z ich udziałem odczuwamy większą sytość. Dlatego strączki to doskonały element osób odchudzających się lub zmagających się z problemem podjadania.

 

  • Regulacja funkcjonowania przewodu pokarmowego

Rośliny strączkowe to bogactwo błonnika, które odgrywa bardzo ważną rolę: daje uczucie sytości, obniża poposiłkową glikemię, ułatwia regularne wypróżnianie się, zapobiega zaparciom, przyspiesza eliminację niestrawionych resztek pokarmu i pełni rolę prebiotyku, tworząc korzystne warunki do rozwoju pożądanej flory bakteryjnej jelit.

 

  • Regulacja gospodarki węglowodanowej

Zawartość węglowodanów złożonych, błonnika, białka oraz dużej ilości witamin i składników mineralnych sprawiają, że doskonale regulują gospodarkę węglowodanową, dlatego zaleca się je osobom z insulinoopornością i cukrzycą typu 2 oraz innych schorzeń należących do zespołu metabolicznego.

 

  • Regulacja gospodarki lipidowej

Obecność roślin strączkowych w diecie wiąże się z normalizacją gospodarki lipidowej poprzez obniżenie stężenia trójglicerydów i cholesterolu LDL we krwi oraz podwyższenie stężenia cholesterolu HDL. Nieprzetworzone produkty wysokobłonnikowe i o dużym charakterze przeciwutleniającym, jakimi są strączki, są zalecane w profilaktyce i leczeniu dyslipidemii i hipertriglicerydemii.

 

  • Profilaktyka i zwalczanie otyłości

Rośliny strączkowe dzięki swoim wszechstronnym właściwościom zalecane są zarówno w profilaktyce otyłości, jak i w leczeniu tego schorzenia.

 

Strączki powodują u Ciebie wzdęcia?

Rozpocznij wprowadzanie strączków od niewielkiej ilości, wybierając najdelikatniejszą soczewicę oraz nie zapomnij o ich uprzednim wymoczeniu kilka godzin w wodzie i gotowaniu w przyprawach takich jak majeranek, tymianek, bazylia, oregano, liść laurowy, kminek lub cząber.

 


Wawryka J, Zdrojewicz Z, Fasola – ważny składnik zdrowej diety. Analiza wartości odżywczych, Pediatria i Medycyna Rodzinna, 2016.

McCrory MA, Hamaker BR, Lovejoy JC, Eichelsdoerfer PE, Pulse consumption, satiety, and weight management, Advances in Nutrition, 2010.